Připravte se teď

Greenwashing

Greenwashing je termín označující klamavá nebo zavádějící tvrzení o pozitivním dopadu, které má určitá společnost, produkt nebo služba na životní prostředí. K greenwashingu dochází, když organizace předkládají nepravdivé činy nebo prohlášení, která se jeví jako ekologičtější, než jaká ve skutečnosti jsou. Tento termín byl poprvé použit v roce 1986 ekologem Jayem Westerveldem, který kritizoval hotely za to, že vyzývaly hosty k opětovnému používání ručníků, zatímco samy se o ochranu životního prostředí příliš nesnažily.

Příčiny a důsledky:
Rostoucí zájem spotřebitelů a vlád o ekologické chování vedl k tomu, že firmy se snaží prokázat své úsilí v oblasti environmentálních, sociálních a správních (ESG) iniciativ. To však přispělo k mnoha nepravdivým ekologickým tvrzením, která se ukázala být příkladem greenwashingu. Například v roce 2020 Evropská komise zjistila, že 53 % z 150 zkoumaných environmentálních tvrzení firem byla nejasná, klamavá nebo nepodložená, což vedlo k návrhu nové legislativy na regulaci těchto tvrzení.

Způsoby greenwashingu
Greenwashing se může projevovat různými způsoby, jako například:

Skrytý “trade-off”: Prohlášení o ekologičnosti produktu, které se zaměřuje pouze na několik vybraných pozitivních vlastností, přičemž opomíjí nebo zamlčuje jeho negativní dopady.

Nejasná tvrzení: Široká a nepřesná prohlášení o ekologických přínosech, která mohou být zákazníkům nesrozumitelná.

Falešné certifikace: Používání neplatných certifikací, které vytvářejí mylný dojem o ekologické odpovědnosti.

Dopady na spotřebitele a trh
Greenwashing negativně ovlivňuje důvěru spotřebitelů v ekologické produkty a služby. Když je společnost přistižena při greenwashingu, ztrácí důvěru zákazníků, což může vést k poklesu loajality a nespokojenosti. Spotřebitelé pak často upřednostňují firmy, které se chovají etičtěji a transparentněji.

Dá se greenwashingu bránit?
Firmy mohou předejít greenwashingu tím, že budou používat konkrétní a ověřitelné údaje, vyhýbat se zavádějícím obrazům a zaměřovat se na pravdivá tvrzení. Spotřebitelé by měli také pečlivě prověřovat ekologická tvrzení a žádat důkazy o ekologických přínosech.

Regulace environmentálních tvrzení
Některé země začínají přísněji regulovat environmentální tvrzení, aby omezily greenwashing. V Evropské unii byl zaveden systém taxonomie pro hodnocení udržitelnosti firem, zatímco v Austrálii čelí firmám těžké pokuty za klamavá ekologická tvrzení. Tyto regulace mají za cíl zvýšit transparentnost a důvěru spotřebitelů v ekologické produkty a služby.

Obrázek zobrazuje účastníky protestu, přičemž jedna osoba drží kartonový transparent s nápisem "Planet over Profit" (Planeta nad ziskem). Tento motiv je spojen s tématem greenwashingu, kdy společnosti zdánlivě upřednostňují ochranu životního prostředí před ekonomickými zájmy, ale ve skutečnosti mohou předkládat zavádějící tvrzení o svých ekologických aktivitách. Transparent v tomto kontextu poukazuje na výzvu pro firmy, aby skutečně jednaly v zájmu planety, nikoli jen za účelem zisku, a vyvarovaly se nepravdivých ekologických prohlášení, která mohou poškodit důvěru veřejnosti.
  • Často se nás ptáte

  • Veřejný sektor

    Zobrazit vše
    Akční plán pro udržitelnou energii a klima (SECAP)
    Akční plán pro udržitelnou energii a klima (SECAP)
    Akční plán pro udržitelnou energii a klima (SECAP)
    Akční plán pro udržitelnou energii a klima (SECAP)
    Akční plán pro udržitelnou energii a klima (SECAP)
    Akční plán pro udržitelnou energii a klima (SECAP)

    Soukromý sektor

    Zobrazit vše
    Akční plán pro udržitelnou energii a klima (SECAP)
    Akční plán pro udržitelnou energii a klima (SECAP)

    Spolupráce & Inovace

    Zobrazit vše
    Akční plán pro udržitelnou energii a klima (SECAP)
  • Klima, udržitelnost
  • ,,Děkujeme odborníkům z Asitis, že nám dokázali detailně připravit akční plán pro naše město. Jsou to opravdoví odborníci”

    Petr Pavelka
    rektor Mendelovii univerzity
    Energetika
    Adaptační strategie pro lesy Mendelovy univerzity
    #akční plán
    #udržitelná energie
    #klimaproměsto
    Přečíst studii

    ,,Děkujeme odborníkům z Asitis, že nám dokázali detailně připravit akční plán pro naše město. Jsou to opravdoví odborníci”

    Petr Pavelka
    rektor Mendelovii univerzity
    Ekologie
    Adaptační strategie pro lesy Mendelovy univerzity
    #akční plán
    #akční plán
    #akční plán
    Přečíst studii

    ,,Děkujeme odborníkům z Asitis, že nám dokázali detailně připravit akční plán pro naše město. Jsou to opravdoví odborníci”

    Petr Pavelka
    rektor Mendelovii univerzity
    Energetika
    Adaptační strategie pro lesy Mendelovy univerzity
    #akční plán
    #akční plán
    #akční plán
    Přečíst studii

Související články