Klimatické prověření investic
Chcete se nás na něco zeptat?
Ing. Jiří Jedlička, Ph. D.
4 výhody této služby s ASITIS
projekty
Více ve sdělení Evropské komise —Technické pokyny k prověřování infrastruktury z hlediska klimatického dopadu v období 2021–2027 (2021/C 373/01).
Co je klimatické prověření investic?
S čím vám pomůžeme?
Co tato služba obsahuje?
Prověřování z hlediska klimatického dopadu je proces rozdělený do dvou pilířů (zmírňování, přizpůsobení) a jejich dvou fází (prověření, podrobná analýza).
Co bude našim výstupem?
Koho se klimatické prověření investic týká?
Vybrané reference
Cílem prověření se stala nová cyklostezska mezi obcí Zdiby a městem Klecany. Stavba zásadním způsobem ovlivní bezpečnost provozu, kterou významně zvýší.
Plánem města Kladna je podporovat zejména pohony na CNG a elektrobusy do roku 2030. Dopravce ČSAD MHD Kladno ve spolupráci s městem připravuje projekt na nákup 16 elektrobusů a výstavbu související dopravní infrastruktury.
Klimatické prověření bylo zpracováno v rámci projektu spravedlivá transformace v Moravskoslezském kraji. Předmětem projektu je revitalizace brownfieldů a jejich transformace na novou funkci – inovativní muzeum při respektování památkové hodnoty objektů. MUSEum+ je definováno klíčovými tématy jako je udržitelnost – zelené muzeum, digitální tranzice a kreativní sektor.
Balíček šesti klimatických prověření pro Správu a údržbu silnic Jihomoravského kraje zahrnující: II/380 průtah Telnice, II/374 Obřany-Bílovice, II/152 Moravské Bránice – Silůvky, II/379 Kotvrdovice-Senetářov-Podomí, II/422 Ježov-Kyjov, II380 Mutěnice-Hodonín, I/55.
Připraveni pomáhat
ve veřejném sektoru
Ozvěte se mi. Jsem tu pro vás.
Ing. Jiří Jedlička, Ph. D.
Často se nás ptáte
Jaké podklady budeme po vás pro vypracování Dokumentace k prověřování z hlediska klimatického dopadu potřebovat?
- Pro zpracování Dokumentace k prověřování z hlediska klimatického dopadu budeme potřebovat následující podklady:
- Projektovou dokumentaci
- Projektová dokumentace je nezbytným základem pro analýzu. Měla by obsahovat podrobné informace o technickém řešení, plánovaném využití materiálů a technologických procesech..
- Studie proveditelnosti (pokud je k dispozici):
- Studie proveditelnosti není povinná, ale pokud máte tuto studii již zpracovanou, doporučujeme ji přiložit. Obsahuje obvykle podrobnější zhodnocení ekonomických, technických a environmentálních aspektů projektu.
- Pokud si nejste jisti, jaké podklady konkrétně poskytnout, nebo potřebujete pomoc s jejich přípravou, neváhejte nás kontaktovat – rádi vám poradíme.
Lze prověřování klimatického dopadu aplikovat na všechny typy investic?
Prověřování klimatického dopadu investic se aplikuje na různé investiční projekty, ale ne na všechny.
V ASITIS s.r.o. máme bohaté zkušenosti s prověřováním klimatického dopadu investic na projekty infrastruktury – např. silnice, cyklostezsky a parky. Mimo infrastruktury jsme např. prověřovali návrh revitalizace brownfieldů a jejich transformace na novou funkci – inovativní muzeum Museum+ v rámci v rámci projektu spravedlivá transformace nebo projekt na nákup 16 CNG elektrobusů pro ČSAD MHD Kladno.
Investice do fosilních paliv jsou vyloučeny, pokud nesplňují výjimky, jako je snižování emisí. Každá investice musí být posouzena z hlediska zmírňování a adaptace na změny klimatu, přičemž se hodnotí emise skleníkových plynů a schopnost odolat klimatickým rizikům, jako jsou povodně nebo sucha. Investice musí zpravidla navíc splňovat zásadu DNSH (významně nepoškozovat), a proto některé aktivity nejsou způsobilé.
Investiční projekty tak musí prokázat, že nevedou k významnému nárůstu emisí nebo dalším negativním klimatickým dopadům, a to i v oblasti přizpůsobení se klimatickým změnám. Dále se sledují konkrétní rizika, jako dlouhodobé sucho, povodně, zvyšování teplot a požáry vegetace. Pokud projekt splňuje přísné požadavky na udržitelnost, může být klasifikován jako klimaticky přínosný.
V rámci formuláře, který je určen pro posouzení projektů, jsou uvedeny fáze hodnocení, jako je prověření z hlediska zmírňování klimatických dopadů a adaptace na ně. Pro některé projekty je toto prověřování nezbytné, aby byly splněny všechny legislativní požadavky (např. pro projekty IROP).
Jaké jsou náklady spojené s klimatickým prověřováním investic?
Náklady se mohou lišit v závislosti na konkrétních potřebách projektu. Liší se také v závislosti na tom, zda je dokumentace věnována pouze Fázi 1, kdy probíhá prověřování, nebo také podrobné analýze, která se provádí až ve Fázi 2, pokud rozsah investice přesáhne limity stanovené Technickými pokyny k prověřování infrastruktury z hlediska klimatického dopadu.
Náklady jsou rozdílné také v situaci, kdy záměr (dle Technických pokynů) vzhledem ke svému charakteru podléhá povinnosti posouzení uhlíkové stopy.
Pošlete nám popis vašeho záměru. Rádi vám připravíme cenový odhad dokumentace prověření klimatického dopadu investic pro váš projekt.
Jak dlouho trvá zpracování Dokumentace k prověřování z hlediska klimatického dopadu?
Termíny dodání dokumentace se mohou lišit dle domluvy, aktuálního vytížení týmu a typu projektu. Obvykle výstupy dodáváme do 4 týdnů od předání veškeré podkladové dokumentace.
Jaké jsou legislativní požadavky pro Dokumentaci k prověřování z hlediska klimatického dopadu projektů?
Legislativní požadavky pro dokumentaci k pověřování z hlediska klimatického dopadu investic zahrnují potřebu posoudit zmírňování změny klimatu, přizpůsobení se této změně, a provedení analýzy uhlíkové stopy a emisí skleníkových plynů. Investice musí být v souladu s klimatickými cíli EU, jako je dosažení klimatické neutrality do roku 2050, a respektovat zásadu „významně nepoškozovat“ (DNSH). Dokumentace k prověřování je klíčovou součástí rozhodování o investicích.
Prověření klimatického dopadu investic je zpracováno v souladu s Technickými pokyny k prověřování infrastruktury z hlediska klimatického dopadu v období 2021-2027 (2021/C 373/01) vydanými Evropskou komisí z 16. září 2021.
Dokumentace je dále vždy zpracována dle specifických pravidel pro žadatele a příjemce, dle konkrétní výzvy Integrovaného regionálního operačního programu 2021–2027 (IROP).