V současné době čelí města po celém světě rostoucímu tlaku, aby se aktivně zapojila do boje proti klimatickým změnám a zároveň zefektivnila své energetické hospodářství. V České republice slouží k tomuto účelu dvě klíčové strategie: Místní energetická koncepce (MEK) a Akční plán pro udržitelnou energii a klima (SECAP). Tyto dokumenty představují nejen reakci na energetické a klimatické cíle na úrovni EU a ČR, ale také poskytují konkrétní plány pro přechod k udržitelnějším a energeticky efektivnějším městům.
Energetický sektor a emisní aspekty MEK a SECAP
Místní energetická koncepce (MEK) je zaměřena přímo na energetiku obce či města . Jejím cílem jsou energetické úspory a podíl obnovitelných zdrojů energie (OZE) na spotřebě/výrobě ve městě. Je to plán a jízdní řád energetického hospodářství obce do budoucna. Akční plán pro klima a energii (SECAP) sleduje emise skleníkových plynů za celou obec, tedy kromě energetiky také dopravu a veškeré další zdroje emisí CO2. SECAP si v energetice lze představit jako pohled z vrtulníku, zatímco MEK je pohled ze žebříku. MEK se soustředí se na větší detail a více se věnuje návrhům na městském majetku. Důležité je, že MEK se soustředí výhradně na energetiku. Zaměřuje se na přípravu opatření, navrhuje a počítá městu, co a kde provádět a za jakých podmínek, v jakém rozsahu, do jisté míry pomáhá s předprojekční přípravou energetických projektů. SECAP naopak sleduje primárně emise v energetice a tím se s MEK prolíná.
Strategické oblasti a komplexnost
Na rozdíl od Místní energetické koncepce, věnující se výhradně energetice, Akční plán pro klima a energii představuje moderní rozvojovou strategii města s důrazem na životní prostředí a udržitelnost. SECAP je strukturován do dvou hlavních pilířů: mitigace emisí (zahrnující energetiku a dopravu) a adaptace obce na klimatické změny. První pilíř se soustředí na „mitigaci“ (snižování emisí), sem patří zejména energetika a doprava. Druhý pilíř obsahuje celkové řešení adaptace města na klimatickou změnu (veškeré opatření v krajině i intravilánu ve vazbě na rizika vln veder, přehřívání, sucha a dalších extrémů). SECAP je tak na rozdíl od MEK velmi komplexní a přitom dbá na to, aby opatření byla hodnotitelná, měřitelná, a dobře použitelná v praxi.
Sektorový rozsah
MEK i SECAP řeší všechny sektory. Od domácností, přes podnikatele (průmysl, zemědělství, služby), až po veřejný sektor. Akční plán pro klima a energii navíc řeší adaptaci na změnu klimatu, má v tomto ohledu zásadně větší záměr, ale nejde již tolik do zpracovávání návrhů opatření, ale soustředí se na analýzu, popis rizik a možností opatření, se kterými už přichází město a aktéři z jeho území.
Spolupráce s komunitou
Místní energetická koncepce je primárně nástrojem a jízdním řádem v energetice města. Akční plán je naopak postaven na spolupráci se všemi hráči v území, od velkých podniků, přes zemědělce, neziskový sektor, až po bytové domy nebo konkrétní domácnosti. Zatímco v rámci zpracovávání SECAP je spolupráce s místními stakeholdery nutná, v rámci MEK tomu tak není, ačkoliv je doporučena.
Právní povinnosti a výhody
V České republice aktuálně není vypracování Místní energetické koncepce ani Akčního plánu pro klima a energii zákonnou povinností, avšak oba plány nabízejí městům výhody v reakci na energeticko-klimatické cíle EU a ČR. Příprava na budoucí legislativní změny a možnosti získání financí, jako jsou dotace z Norských fondů nebo pro zakládání energetických společenství, je pro města s dobře připravenými plány mnohem jednodušší. Akční plán pro klima a energii je zajímavá strategie z hlediska spolupráce s dalšími stranami, především firmami, ale také SVJ/bytovými družstvy, developery, zemědělsky hospodařícími subjekty, apod., zkrátka všemi, kdo se zabývají udržitelností z jakýchkoliv důvodů.
Podmínkou pro podání žádosti o dotaci pro vypracování Akčního plánu pro klima a energii je členství města či obce v Paktu starostů a primátorů.