Připravte se teď
Pohled na město s dominantou kostela, zasazený do zeleně a okolní přírody, vyjadřující propojení historické a moderní architektury s krajinou. Tento pohled ilustruje klíčový aspekt územně analytických podkladů – zajištění udržitelného rozvoje měst a ochrany přírodních a kulturních hodnot při plánování infrastruktury a občanské vybavenosti.

Územně analytické podklady

Jsme připraveni pro vás zpracovat územní analytické podklady (ÚAP) pro efektivní plánování rozvoje obcí a regionů, zohledňující širší územní vztahy, demografii, životní prostředí i technickou a dopravní infrastrukturu.
Chci připravit územní analytické podklady

Chcete se nás na něco zeptat?

Jiří Jedlička, obchod

Ing. Jiří Jedlička, Ph. D.

Napište nebo zavolejte, ochotně zodpovíme vaše dotazy

4 výhody této služby 

Podpora strategického plánování
rozvoje obcí, regionů a efektivního využití území
Ochrana přírodních a kulturních hodnot
čímž UAP přispívají k udržitelnému rozvoji
Zajištění soudržnosti infrastruktury
ÚAP zajišťují propojení dopravní a technické infrastruktury
Snadnější rozhodování a zajištění legislativní shody
zajištění souladu územních plánů s legislativou
Od 1. 7. 2024 je ve věcech týkajících se územního plánování plně aplikovatelný nový stavební zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů a vyhláška č. 157/2024 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a jednotném standardu, ve znění pozdějších předpisů.

Co jsou územní analytické podklady

Územně analytické podklady (ÚAP) jsou klíčovým nástrojem pro územní plánování na úrovni obcí a regionů. Jedná se o soubor dat, analýz a mapových podkladů, které poskytují komplexní informace o aktuálním stavu a vývoji území. ÚAP zahrnují širokou škálu témat, od demografických a sociálních podmínek, přes dopravní a technickou infrastrukturu, až po ochranu přírodního a kulturního dědictví.

Tyto podklady slouží jako základní opora při tvorbě územních plánů, regulačních plánů a dalších strategických dokumentů. Umožňují přesně zhodnotit potenciál a omezení území, identifikovat rozvojové potřeby, chránit klíčové oblasti a zajistit, aby byl budoucí rozvoj v souladu s platnou legislativou. Díky ÚAP mohou obce a regiony plánovat svůj rozvoj udržitelně a efektivně, s ohledem na ekologické, sociální i ekonomické aspekty.
S čím vám pomůžeme?
S využitím Územně analytických podkladů (ÚAP) vám pomůžeme efektivně plánovat a realizovat rozvoj vašich obcí či regionů. Nabízíme detailní analýzy území, které vám poskytnou důležité informace pro rozhodování o investičních projektech, infrastruktuře či ochraně přírodních a kulturních hodnot. Pomůžeme vám zajistit, aby vaše územní plány odpovídaly zákonným požadavkům, a aby reflektovaly aktuální změny a potřeby území. ÚAP jsou pravidelně aktualizovány (každé čtyři roky) a zahrnují jak textovou část, tak mapové výstupy, které jsou dostupné prostřednictvím mapových portálů. Pomáhají nejen místním úřadům a plánovačům, ale i investorům a veřejnosti, kteří se podílejí na rozvoji území.
Letecký pohled na krajinu s lesy, poli, řekami a sídly, znázorňující územní studii krajiny, komplexní plánování nezastavěných území a udržitelný rozvoj pro obce
Letecký pohled na zemědělskou krajinu s farmou obklopenou poli, znázorňující plánování území pro udržitelný rozvoj a správu krajiny

Co tato služba obsahuje?

Součástí ÚAP ČR jsou dva hlavní dokumenty:
Podklady pro rozbor udržitelného rozvoje území (PRURÚ): Textová část analyzuje současný stav a vývoj území, jeho hodnoty a omezení využití. Zabývá se také plánovanými změnami v území. Tato část je rozdělena do tematických okruhů, které se průběžně doplňují a aktualizují.
Grafická část obsahuje tři typy map: mapu hodnot území (přírodních, kulturních a civilizačních), mapu limitů využití území a mapu plánovaných změn v území.
Rozbor udržitelného rozvoje území (RURÚ): Textová část hodnotí klady a zápory území v různých tematických oblastech. Posuzuje podmínky pro životní prostředí, hospodářský rozvoj a soudržnost obyvatel, včetně jejich vzájemných vztahů. Také identifikuje problémy, které je třeba řešit v Politice územního rozvoje ČR a v územně plánovací dokumentaci. Samostatnou část tvoří karty obcí, které jsou výsledkem dotazníkového šetření a rozborem podkladových dat. 
Grafická část zahrnuje mapu, která vizuálně znázorňuje problémy k řešení v území.
Databázi územně analytických podkladů 

Co bude našim výstupem?

Naším výstupem bude komplexní a aktuální dokumentace Územně analytických podkladů (ÚAP), která zahrnuje detailní analýzy území, mapové výstupy, přehledy klíčových sledovaných jevů a data potřebná pro efektivní územní plánování. Tyto výstupy budou zpracovány na základě aktuálních informací a zahrnují jak průběžné doplňování nových údajů, tak i pravidelnou úplnou aktualizaci každé čtyři roky.
Mám zájem o tuto službu

Tematické okruhy řešené v UAP:

Širší územní vztahy
 Prostorové a funkční uspořádání území
 Struktura osídlení
 Sociodemografické podmínky a bydlení
 Příroda a krajina
 Vodní režim a horninové prostředí
Kvalita životního prostředí
Zemědělský půdní fond a pozemky určené k plění funkcí lesa
Občanská vybavenost včetně její dostupnosti a veřejná prostranství
Dopravní a technická infrastruktura včetně jejich dostupnosti
 Ekonomické a hospodářské podmínky
Rekreace a cestovní ruch
Bezpečnost a ochrana obyvatel
Mapa zobrazující hodnocení sociodemografického pilíře v obcích správního obvodu ORP Lipník nad Bečvou. Oblasti jsou barevně rozděleny podle indexu sociodemografických podmínek: tmavě zelená označuje nejvyšší hodnocení (1,01 - 2,00), světle zelená střední hodnoty (0,21 - 1,00), žlutá označuje mírně negativní hodnoty (-0,20 - 0,20) a oranžová nízké až velmi nízké hodnocení (-0,61 až -0,20).
Mapa hodnotící povodňová rizika v obcích správního obvodu ORP Lipník nad Bečvou. Oblasti jsou barevně označené podle úrovně rizika zaplavení: zelená barva značí obce bez stanoveného záplavového území, žlutá obce se stanoveným záplavovým územím mimo zastavěnou oblast, oranžová obce, kde záplavové území zasahuje zastavěné území, a červená označuje obce se stanoveným aktivním záplavovým územím, které zasahuje zastavěné oblasti

Vybrané reference

ORP Lipník nad Bečvou
Zpracovali jsme Územně analytické podklady pro správní obvod ORP Lipník nad Bečvou, zahrnující analýzu územního rozvoje, ochrany přírody, infrastruktury a sociálních podmínek. Projekt se zaměřil na vyhodnocení stavu a vývoje území a doporučení pro budoucí rozvoj. V rámci širších územních vztahů jsme identifikovali plánované rozšíření obytných ploch v Dolních Nětčicích. Sociodemografická analýza ukázala nárůst populace v Dolním Újezdě, který byl spojen s vysokou bytovou výstavbou​. V obci Bohuslávky byl sledován významný výskyt lesních biotopů a aktivní sesuv půdy v Dolních Nětčicích představoval riziko pro území​. V rámci dopravní a technické infrastruktury bylo v Dolním Újezdě úspěšně vybudováno napojení na vodovod, plyn a kanalizaci, což výrazně zlepšilo kvalitu života obyvatel.
Mám zájem o tuto službu

Připraveni pomáhat

ve veřejném sektoru

Ozvěte se mi. Jsem tu pro vás.

Jiří Jedlička, obchod

Ing. Jiří Jedlička, Ph. D.

Napište nebo zavolejte, ochotně zodpovíme vaše dotazy

Často se nás ptáte

  • Jaký je rozdíl mezi místní energetickou koncepcí (MEK), akčním plánem udržitelnou energii a klima (SECAP) a adaptační strategií?

    SECAP je zaměřený na akce, vedoucí ke snížení emisí skleníkových plynů na území obce. Opatření z oblasti energetiky, dopravy atp. jsou tedy hodnoceny primárně z hlediska jejich dopadů na klima. Naplnění klimatických cílů je hlavním kritériem plánování, čemuž jsou podřízeny další aspekty jako např. ekonomická výhodnost či celková energetická stabilita území. Na tyto otázky lépe a podrobněji odpoví MEK, kde naopak jsou jen okrajově hodnoceny emise. Oba dokumenty se tedy mohou vhodně doplňovat. SECAP také obsahuje analýzu rizik a zranitelnosti území a návrhy zaměřené na adaptaci ke klimatickým změnám. Tím je podobný adaptační strategii, kterou dokáže i částečně zastoupit. Adaptační strategie však toto téma řeší mnohem podrobněji a s využitím pokročilejším metod.

  • V čem se liší studie potenciálu obce k adaptaci na změnu klimatu od adaptační strategie?

    Studie potenciálu obce se od adaptační strategie liší strukturou, rozsahem řešení i cenou.

  • Jaké jsou možnosti financování navržených opatření?

    Především z projektů IROP a OPŽP.

  • Jaká data budete po nás, po obci, potřebovat?

    Podklady a zpracované a rozpracované projekty, které nejsou k dispozici na webových stránkách města – např. z oblasti územního plánování, ochrany životního prostředí, vodohospodářství, protierozní a protipovodňové ochrany, krajinné architektury a rozvoje veřejných prostranství, komunitních a vzdělávacích programů vč. environmentálního vzdělávání a osvěty, z oblasti energetiky, průmyslu, socioekonomického rozvoje a strategických dokumentů města.

    Data z Registru obyvatel: počet obyvatel podle věku (0-14 let, 15-64 let, 65 a více let) k adresním bodům (případně dle ulic)

  • Jaká je míra zapojení obce při vypracování adaptační strategie?

    V průběhu celého zpracování strategie by měla fungovat pracovní skupina, která spolupracuje se zpracovatelským týmem. Členy mohou být zástupci vedení města, odborů města, odborné veřejnosti, akademické sféry a ideálně pracovní skupinu navštěvuje vždy některý ze zastupitelů odpovědný za danou tematickou oblast (životní prostředí, odbor rozvoje apod.).

  • Jak adaptační strategie zapadá do struktury jiných strategických dokumentů?

    Adaptační strategie je důležitým podkladem pro zpřesnění cílů a opatření (v souvislosti se změnou klimatu) v aktualizovaných Strategiích rozvoje a může být podkladem např. pro Akční plány udržitelné energetiky a klimatu (SECAPs).

    Adaptační strategie by měly navazovat na existující strategické dokumenty a koncepce zpracované na úrovni kraje/regionu/města.

    Výstupy adaptačních strategií by měly být neopominutelným podkladem pro následně zpracovávané územně plánovací podklady a dokumentace, např. aktualizace Zásad územního rozvoje kraje, územní plány a jejich změny, územně analytické podklady, územní studie krajiny a další územní studie apod.

  • Na jakou dobu se adaptační strategie zpracovává a jak často probíhá její aktualizace?

    Je důležité, aby byla strategie pravidelně revidována a aktualizována.

    Akční plán je zpracováván většinou na 3 – 5 let a měl by být každý rok aktualizován.

Kdo tuto službu využil

Martin Vokřál, jednatel ASITIS s.r.o.
Martin Vokřál
jednatel společnost ASITIS

Jsme připraveni ke spolupráci

Stačí se nám jen ozvat a rádi vám pomůžeme s některou z našich služeb
Martin Vokřál
jednatel společnost ASITIS
Spolupráce

Související články

Související témata