Připravte se teď
nezastavěná oblast ilustrující potřebu územní studie krajiny

Komplexní pozemkové úpravy

Jsme připraveni pro vás zpracovat digitální technickou mapu, která zajistí efektivní správu a rozvoj vašeho území. Díky našim garantovaným a jednotným datům zjednodušíte plánování a správu infrastruktury ve vaší obci či městě.
Chci připravit  územní studii krajiny

Chcete se nás na něco zeptat?

Jiří Jedlička, obchod

Ing. Jiří Jedlička, Ph. D.

Napište nebo zavolejte, ochotně zodpovíme vaše dotazy

4 výhody této služby 

Zlepšení přístupnosti k pozemkům
prostřednictvím nových polních cest nebo zpřístupněním pozemků
Ochrana půdního fondu a krajiny
před erozí, zlepšení hospodaření s vodou a zvýšení ekologické stability krajiny
Řešení majetkoprávních komplikací
scelování a dělení pozemků, včetně aktualizace katastrální mapy
Podpora udržitelného rozvoje
adaptace na klimatické změny a zadržování vody v krajině

Co jsou komplexní pozemkové úpravy?

Komplexní pozemkové úpravy jsou nástrojem, který slouží k efektivnímu uspořádání, scelování a dělení pozemků a zároveň zajišťuje jejich přístupnost. Tento proces přispívá ke zlepšení životního prostředí, chrání a zúrodňuje půdní fond, snižuje negativní dopady povodní a upravuje odtokové poměry v krajině, což vede k posílení ekologické stability. Výsledky pozemkových úprav slouží také k obnově a zpřesnění katastrálního operátu.

Pozemkové úpravy jsou zároveň účinným nástrojem pro řešení majetkových komplikací, které brání optimálnímu využívání krajiny. Pomáhají zajišťovat přístup k pozemkům jak pro zemědělce, tak pro veřejnost, usnadňují efektivnější využití pozemků, řeší problémy způsobené větrnou a vodní erozí a zmírňují škody způsobené přívalovými dešti. Pozemkové úpravy také umožňují realizaci opatření z územních plánů, která se dříve kvůli složitým vlastnickým vztahům nedařilo prosadit. Výstupem procesu je digitální katastrální mapa, která přesně odráží skutečný stav v terénu.
S čím vám pomůžeme?
S naší službou vám pomůžeme efektivně uspořádat a spravovat vaše pozemky, ať už se jedná o scelování, dělení nebo zpřístupnění parcel. Jsme schopni nabídnout pomoc starostům, zemědělcům i občanům při řešení problémů v nezastavěných oblastech obcí, a zajistíme jednání s příslušnými pobočkami Státního pozemkového úřadu pro zahájení procesu úprav.
Letecký pohled na krajinu s lesy, poli, řekami a sídly, znázorňující územní studii krajiny, komplexní plánování nezastavěných území a udržitelný rozvoj pro obce
Letecký pohled na zemědělskou krajinu s farmou obklopenou poli, znázorňující plánování území pro udržitelný rozvoj a správu krajiny

Co tato služba obsahuje?

Naše služba zahrnuje:
Zpracování jednoduchých a komplexních pozemkových úprav
Vodohospodářská a protipovodňová opatření
Řešení majetkových komplikací v katastru nemovitostí
Ekologická opatření pro zlepšení krajinného rázu
Mám zájem o tuto službu

Co bude našim výstupem?

Našim výstupem bude kompletní návrh pozemkových úprav, který zahrnuje uspořádání, scelování a dělení pozemků s důrazem na jejich efektivní využití a zpřístupnění. Součástí výstupu bude digitální katastrální mapa ve 3. třídě přesnosti, odpovídající skutečnému stavu v terénu, která poslouží k obnově katastrálního operátu.
Mapa biotického potenciálu v ORP Odry znázorňuje rozložení území podle jeho potenciálu, rozděleného do čtyř kategorií: velmi nízký (kultivovaná kulturní krajina, šedá barva), nízký (světle zelená), střední (zelená) a vysoký (tmavě zelená). Mapa zobrazuje biotický potenciál na základě ekologických hodnot a možnosti podpory biodiverzity. Hranice ORP, obcí a katastrálních území jsou vyznačeny černými liniemi. Vyšší biotický potenciál je zaznamenán především v západní části území, zatímco centrální a východní oblasti vykazují spíše nízký a velmi nízký potenciál.
Mapa produkčního potenciálu v ORP Odry zobrazuje území rozdělené do čtyř kategorií: velmi nízký (šedá), nízký (světle oranžová), střední (oranžová) a vysoký (červená). Produkční potenciál je zde hodnocen z hlediska vhodnosti území pro zemědělské a lesnické využití. Vyšší produkční potenciál se nachází zejména v jižní a východní části území, zatímco centrální oblasti vykazují spíše střední a nízký potenciál. Mapa zahrnuje také vyznačení hranic ORP, obcí a katastrálních území.

Vybrané reference

Územní studie krajiny SO ORP Ondry
Územní studie krajiny SO ORP Odry se zaměřila na řešení konkrétních problémů, jako je ochrana před erozí, zlepšení vodního režimu a revitalizace přírodních i kulturních hodnot v krajině. Mezi konkrétní návrhy patřila revitalizace historických cest a alejí vedoucích k významným památkám, jako je barokní kostel sv. Bartoloměje v Jakubčovicích nad Odrou a hrad Vikštejn v blízkosti Vítkova. Studie také doporučila obnovu cest podél říčky Odry a vytvoření nových naučných stezek, které propojí významné krajinné prvky s místními turistickými atrakcemi, například stezky kolem rybníka Barnov. Důraz byl kladen na zlepšení prostupnosti krajiny pro pěší a cyklisty, zejména v oblasti mezi Hranicemi a Budišovem nad Budišovkou, a ochranu přírodních dominant, jako je například údolí řeky Odry nebo přírodní rezervace Kaluža. Studie dále navrhla opatření na revitalizaci brownfieldů v okolí bývalých dolů a průmyslových areálů, což by přispělo k obnově krajiny a podpoře biodiverzity​.
Mám zájem o tuto službu

Připraveni pomáhat

ve veřejném sektoru

Ozvěte se mi. Jsem tu pro vás.

Jiří Jedlička, obchod

Ing. Jiří Jedlička, Ph. D.

Napište nebo zavolejte, ochotně zodpovíme vaše dotazy

Často se nás ptáte

  • Jaký je rozdíl mezi místní energetickou koncepcí (MEK), akčním plánem udržitelnou energii a klima (SECAP) a adaptační strategií?

    SECAP je zaměřený na akce, vedoucí ke snížení emisí skleníkových plynů na území obce. Opatření z oblasti energetiky, dopravy atp. jsou tedy hodnoceny primárně z hlediska jejich dopadů na klima. Naplnění klimatických cílů je hlavním kritériem plánování, čemuž jsou podřízeny další aspekty jako např. ekonomická výhodnost či celková energetická stabilita území. Na tyto otázky lépe a podrobněji odpoví MEK, kde naopak jsou jen okrajově hodnoceny emise. Oba dokumenty se tedy mohou vhodně doplňovat. SECAP také obsahuje analýzu rizik a zranitelnosti území a návrhy zaměřené na adaptaci ke klimatickým změnám. Tím je podobný adaptační strategii, kterou dokáže i částečně zastoupit. Adaptační strategie však toto téma řeší mnohem podrobněji a s využitím pokročilejším metod.

  • V čem se liší studie potenciálu obce k adaptaci na změnu klimatu od adaptační strategie?

    Studie potenciálu obce se zaměřuje na základní analýzu možností adaptace s ohledem na specifické podmínky obce, má omezený rozsah, navrhuje méně řešení a je cenově dostupnější. Naopak adaptační strategie poskytuje komplexní a strukturovaný plán dlouhodobé odolnosti vůči změně klimatu s širším spektrem opatření. Obě služby podporují obce v adaptaci na změnu klimatu, ale liší se hloubkou, rozsahem a investicí.

    Více informací:

  • Jaká data budete po obci potřebovat pro vypracování adaptační strategie?

    Podklady a zpracované a rozpracované projekty, které nejsou k dispozici na webových stránkách města – např. z oblasti územního plánování, ochrany životního prostředí, vodohospodářství, protierozní a protipovodňové ochrany, krajinné architektury a rozvoje veřejných prostranství, komunitních a vzdělávacích programů vč. environmentálního vzdělávání a osvěty, z oblasti energetiky, průmyslu, socioekonomického rozvoje a strategických dokumentů města.

    Data z Registru obyvatel: počet obyvatel podle věku (0-14 let, 15-64 let, 65 a více let) k adresním bodům (případně dle ulic).

  • Jaká je míra zapojení obce při vypracování adaptační strategie?

    V průběhu celého zpracování strategie by měla fungovat pracovní skupina, která spolupracuje se zpracovatelským týmem. Členy mohou být zástupci vedení města, odborů města, odborné veřejnosti, akademické sféry a ideálně pracovní skupinu navštěvuje vždy některý ze zastupitelů odpovědný za danou tematickou oblast (životní prostředí, odbor rozvoje apod.).

  • Jak adaptační strategie zapadá do struktury jiných strategických dokumentů?

    Adaptační strategie je důležitým podkladem pro zpřesnění cílů a opatření (v souvislosti se změnou klimatu) v aktualizovaných Strategiích rozvoje a může být podkladem např. pro Akční plány udržitelné energetiky a klimatu (SECAPs).

    Adaptační strategie by měly navazovat na existující strategické dokumenty a koncepce zpracované na úrovni kraje/regionu/města.

    Výstupy adaptačních strategií by měly být neopominutelným podkladem pro následně zpracovávané územně plánovací podklady a dokumentace, např. aktualizace Zásad územního rozvoje kraje, územní plány a jejich změny, územně analytické podklady, územní studie krajiny a další územní studie apod.

  • Na jakou dobu se adaptační strategie zpracovává a jak často probíhá její aktualizace?

    Je důležité, aby byla strategie pravidelně revidována a aktualizována.

    Akční plán je zpracováván většinou na 3 – 5 let a měl by být každý rok aktualizován.

Kdo tuto službu využil

Martin Vokřál, jednatel ASITIS s.r.o.
Martin Vokřál
jednatel společnost ASITIS

Jsme připraveni ke spolupráci

Stačí se nám jen ozvat a rádi vám pomůžeme s některou z našich služeb
Martin Vokřál
jednatel společnost ASITIS
Spolupráce

Související články

Související témata