Adaptační strategie
Chcete se nás na něco zeptat?
Ing. Jiří Jedlička, Ph. D.
4 výhody této služby
Co je adaptační strategie?
S čím vám pomůžeme?
Co tato služba obsahuje?
Co bude našim výstupem?
Vybrané reference
DSO Severovýchod
Mikroregion Kostelecko, Podluží
Liberec
Přerov
Mladá Boleslav
Havířov
Orlová
Mělník
Lelekovice
Vranov
Připraveni pomáhat
ve veřejném sektoru
Ozvěte se mi. Jsem tu pro vás.
Ing. Jiří Jedlička, Ph. D.
Často se nás ptáte
Jaký je rozdíl mezi místní energetickou koncepcí (MEK), akčním plánem udržitelnou energii a klima (SECAP) a adaptační strategií?
SECAP je zaměřený na akce, vedoucí ke snížení emisí skleníkových plynů na území obce. Opatření z oblasti energetiky, dopravy atp. jsou tedy hodnoceny primárně z hlediska jejich dopadů na klima. Naplnění klimatických cílů je hlavním kritériem plánování, čemuž jsou podřízeny další aspekty jako např. ekonomická výhodnost či celková energetická stabilita území. Na tyto otázky lépe a podrobněji odpoví MEK, kde naopak jsou jen okrajově hodnoceny emise. Oba dokumenty se tedy mohou vhodně doplňovat. SECAP také obsahuje analýzu rizik a zranitelnosti území a návrhy zaměřené na adaptaci ke klimatickým změnám. Tím je podobný adaptační strategii, kterou dokáže i částečně zastoupit. Adaptační strategie však toto téma řeší mnohem podrobněji a s využitím pokročilejším metod.
V čem se liší studie potenciálu obce k adaptaci na změnu klimatu od adaptační strategie?
Studie potenciálu obce se zaměřuje na základní analýzu možností adaptace s ohledem na specifické podmínky obce, má omezený rozsah, navrhuje méně řešení a je cenově dostupnější. Naopak adaptační strategie poskytuje komplexní a strukturovaný plán dlouhodobé odolnosti vůči změně klimatu s širším spektrem opatření. Obě služby podporují obce v adaptaci na změnu klimatu, ale liší se hloubkou, rozsahem a investicí.
Více informací:
Jaká data budete po obci potřebovat pro vypracování adaptační strategie?
Podklady a zpracované a rozpracované projekty, které nejsou k dispozici na webových stránkách města – např. z oblasti územního plánování, ochrany životního prostředí, vodohospodářství, protierozní a protipovodňové ochrany, krajinné architektury a rozvoje veřejných prostranství, komunitních a vzdělávacích programů vč. environmentálního vzdělávání a osvěty, z oblasti energetiky, průmyslu, socioekonomického rozvoje a strategických dokumentů města.
Data z Registru obyvatel: počet obyvatel podle věku (0-14 let, 15-64 let, 65 a více let) k adresním bodům (případně dle ulic).
Jaká je míra zapojení obce při vypracování adaptační strategie?
V průběhu celého zpracování strategie by měla fungovat pracovní skupina, která spolupracuje se zpracovatelským týmem. Členy mohou být zástupci vedení města, odborů města, odborné veřejnosti, akademické sféry a ideálně pracovní skupinu navštěvuje vždy některý ze zastupitelů odpovědný za danou tematickou oblast (životní prostředí, odbor rozvoje apod.).
Jak adaptační strategie zapadá do struktury jiných strategických dokumentů?
Adaptační strategie je důležitým podkladem pro zpřesnění cílů a opatření (v souvislosti se změnou klimatu) v aktualizovaných Strategiích rozvoje a může být podkladem např. pro Akční plány udržitelné energetiky a klimatu (SECAPs).
Adaptační strategie by měly navazovat na existující strategické dokumenty a koncepce zpracované na úrovni kraje/regionu/města.
Výstupy adaptačních strategií by měly být neopominutelným podkladem pro následně zpracovávané územně plánovací podklady a dokumentace, např. aktualizace Zásad územního rozvoje kraje, územní plány a jejich změny, územně analytické podklady, územní studie krajiny a další územní studie apod.
Na jakou dobu se adaptační strategie zpracovává a jak často probíhá její aktualizace?
Je důležité, aby byla strategie pravidelně revidována a aktualizována.
Akční plán je zpracováván většinou na 3 – 5 let a měl by být každý rok aktualizován.