Mělník má detailní mapy, které znázorňují zranitelnost města vůči změně klimatu. Pomocí analýzy dat z družicových snímků popisují zeleň, vlhkost povrchu nebo teplotu v území, a zobrazují rozmístění citlivých skupin obyvatelstva. Každý občan města se tak může podívat z různých pohledů na svoji ulici, okolí kanceláře nebo oblíbené náměstí. Mapy jsou součástí právě připravované Adaptační strategie na změnu klimatu pro město Mělník.
Která místa ve městě jsou nejvíce zranitelná vůči vlnám horka? Kde žije nejvíce ohrožené populace? Kde je naopak díky vegetaci i v létě příjemný chládek? Jak se Mělník může nejlépe připravit na klimatickou změnu?
Na tyto otázky pomáhá odpovídat jedenáct map obsahujících analýzy časových řad družicových snímků města Mělníka. Výsledné mapy popisují rozložení zeleně, vlhkosti povrchu nebo teploty území. Klimatické modely předpovídají změny teplot a očekávané zvýšení výskytu takzvaných vln horka. Pro stanovení zranitelnosti území se využívají i data o bydlišti nejvíce ohrožených skupin obyvatel (seniorů, dětí a nemocných v lékařských pobytových zařízeních). Na mapách tak každý občan města může prozkoumat, jak je na tom z různých pohledů jeho ulice, okolí kanceláře nebo oblíbené náměstí.
Povodně příliš nehrozí, problémem bude horko
Získaná data a mapy samotné využívají experti pro tvorbu Adaptační strategie pro město Mělník. Cílem tohoto důležitého strategického dokumentu je, aby se ve městě žilo příjemně a bezpečně i přes negativní změny, které nás čekají kvůli změně klimatu.
Podobu adaptační strategie ovlivňují i občané Mělníka, a to díky veřejným projednáním. Na konci minulého roku sdíleli studenti Gymnázia Jana Palacha a účastníci Dne města Mělníka své zkušenosti ze života ve městě a navrhovali konkrétní projekty, které by na jeho území ocenili. Tvorba Adaptační strategie pro město Mělník právě vrcholí.
Jasné klimatické priority i financování projektů
3 mil. Kč
Adaptační strategie je koncepční dokument, který díky analýze zranitelnosti (pomocí sektorové analýzy, družicových dat a anketního šetření) pomáhá lépe pochopit důsledky klimatické změny pro město a jeho obyvatele. Mapuje také potenciál opatření pro adaptaci (přizpůsobení se dopadům klimatické změny) a mitigaci (snížení příspěvku města ke klimatické změně).
Věděli jste že…
Adaptační strategie na změnu klimatu pro město Mělník bude obsahovat návrh projektů, které budou podle odborníků pro město prioritní, a poradí i to, jak je co nejlépe implementovat a odkud na ně získat peníze. S dokumentem bude Mělník moci pracovat při plánování investičních projektů města, úprav územního plánu a samosprávě území.
Projekt byl podpořen grantem z Norských fondů.
Často se nás ptáte…
Jaké máme možnosti financování Územní studie krajiny?
Dle 11. výzvy SC 1.3 Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) je možné financovat územní studie krajiny (ÚSK) v rámci podaktivity 1.3.2.1.2 Zpracování územní studie krajiny. Tento program je zaměřen na přizpůsobení se změně klimatu, prevenci rizika katastrof a zvyšování odolnosti vůči těmto rizikům s přihlédnutím k ekosystémovým přístupům, což zahrnuje i ochranu přírody a krajiny.
Podmínky financování:
- Typ žadatelů: Obce s rozšířenou působností (ORP) zabývající se územním rozvojem.
- Podporované aktivity:
- Zpracování územních studií krajiny, které mohou zahrnovat například návrhy na zlepšení krajinné struktury, ochranu krajinného rázu a ekologické stability.
- Zpracování dalších studií a plánů, jako je systém sídelní zeleně a plán územního systému ekologické stability (ÚSES).
- Lokalita: Celá Česká republika.
- Alokace: Celková alokace pro tuto výzvu je 100 milionů Kč.
- Termíny: Podání žádostí probíhá od 5. 11. 2024 do 30. 4. 2025.
- Nezbytné podmínky: Projekty, které již byly financovány v rámci OPŽP 2014-2020, nejsou způsobilé pro opětovné financování, pokud se žadatel zavázal k plnění cílů podpory v období udržitelnosti.
Cíle a zaměření výzvy:
- Podporuje plány a studie, které pomohou obcím přizpůsobit se klimatickým změnám, jako jsou například studie krajiny, které se zaměřují na ochranu krajinného rázu a adaptaci krajiny na změny klimatu.
- Cílem je podpořit ekosystémové přístupy ke zlepšení resilience krajiny vůči klimatickým změnám a rizikům, jako jsou povodně, sucho, nebo vlny veder.
Financování pro ÚSK:
Pokud tedy vaše územní studie krajiny spadá do výše uvedených podporovaných aktivit a splňuje podmínky specifikované v příručce AOPK ČR, může být financována prostřednictvím této výzvy. Doporučujeme prozkoumat konkrétní detaily a podmínky způsobilosti výdajů v Příručce AOPK ČR, kde najdete podrobnosti o konkrétních požadavcích pro podání žádosti.
Termín realizace:
Nejzazší datum pro ukončení fyzické a finanční realizace operace je 31. 12. 2029, což dává dostatek času pro realizaci projektů spojených s územními studiemi krajiny.
Pokud máte konkrétní otázky ohledně vyplnění žádosti nebo dalších podmínek, mohu se pokusit odpovědět na základě dalších informací nebo dokumentů.
Máme studii krajinného rázu, proč máme mít i ÚSK?
Zajímá vás, jaké jsou výhody Územní studie krajiny (ÚSK) oproti studii územního rázu (ÚR):
- Širší a komplexnější zaměření:
- Územní studie krajiny (ÚSK) se zaměřuje na celkový krajinný rámec a ekologické, přírodní, kulturní i hydrologické aspekty území. Zahrnuje i ochranu přírody, vodní režim, ekologickou stabilitu, biodiverzitu a adaptaci na změny klimatu.
- Studie územního rázu (ÚR) se soustředí pouze na krajinný ráz, což zahrnuje především vizuální aspekty krajiny a její estetickou hodnotu. Zatímco ÚR se zabývá tím, jak krajina vypadá a jaké jsou její dominanty z estetického hlediska, ÚSK zohledňuje širší ekologické a funkční souvislosti krajiny.
- Zahrnutí ekologických a krajinných funkcí:
- ÚSK se zaměřuje na ochranu a zlepšení ekologické stability krajiny, což zahrnuje například ekologické koridory, mokřady, lesy a další přírodní prvky, které jsou důležité pro biodiverzitu a funkci krajiny. Tato studie se zaměřuje i na propojení krajinných struktur, jako jsou ÚSES (Územní systém ekologické stability).
- ÚR se soustředí pouze na estetické a vizuální hodnoty krajinného rázu, tedy na to, jak krajina vypadá, jaké objekty dominují krajině, a jaký mají vliv na vzhled krajiny. Tato studie není zaměřena na ekologické nebo funkční aspekty krajiny.
- Adaptace na změnu klimatu:
- ÚSK zahrnuje opatření pro adaptaci krajiny na změny klimatu, jako jsou povodně, sucho, přívalové srážky nebo vlny veder. Navrhuje opatření na zlepšení vodního hospodářství, prevenci eroze nebo ochranu před povodněmi.
- ÚR se primárně nezabývá adaptací krajiny na změny klimatu. Tato studie se soustředí na zachování vizuálního rázu krajiny, ale neřeší ekologické problémy, jako je zhoršování vodního režimu nebo klimatické změny.
- Koordinace a komplexní plánování:
- ÚSK umožňuje koordinaci mezi různými záměry v krajině (zemědělství, lesnictví, infrastruktura, ochrana přírody, rekreace) a navrhuje opatření pro celkové uspořádání krajiny, což zahrnuje i propojení krajinných a ekologických prvků.
- ÚR se zaměřuje především na estetické úpravy krajinného rázu a zajištění, že nové stavby nebo infrastruktura budou v souladu s vizuálními požadavky na krajinu. Není tak komplexní jako ÚSK a neřeší širší ekologické souvislosti.
- Praktická implementace:
- ÚSK slouží jako podklad pro konkrétní územní plánování a poskytuje odborný rámec pro ochranu krajinných hodnot a implementaci konkrétních opatření v území (například v územních plánech, změnách plánu, výstavbě infrastruktury nebo obnově krajinných prvků).
- ÚR má spíše konzultativní charakter a poskytuje doporučení týkající se estetických hodnot krajiny, ale nezahrnuje konkrétní implementační opatření v širším ekologickém kontextu.
- Zahrnutí širšího spektra aktérů:
- ÚSK zahrnuje konzultace a zapojení širokého spektra aktérů, jako jsou orgány ochrany přírody, zemědělci, samosprávy, krajinní odborníci a veřejnost, což zajišťuje širší podporu a větší efektivitu implementace.
- ÚR se zaměřuje spíše na estetické hodnoty krajiny, a proto zahrnuje především zástupce zainteresovaných subjektů, kteří se podílejí na krajinné ochraně, ale ne nutně na širším environmentálním plánování.
- Propojení krajinné a ekologické stability:
- ÚSK zahrnuje konkrétní opatření pro propojení krajinných prvků, což zajišťuje dlouhodobou ekologickou stabilitu a ochranu přírody na široké úrovni.
- ÚR se naopak soustředí výhradně na vzhled krajiny a nezohledňuje širší ekologické propojení krajinných prvků a ochranu přírodních hodnot.
V souhrnu: Územní studie krajiny (ÚSK) je širší, ekologičtější a komplexnější nástroj, který zahrnuje ochranu přírody, biodiverzitu, adaptaci na změny klimatu a koordinaci různých krajinných a ekologických funkcí. Naopak studie územního rázu (ÚR) je zaměřena pouze na vizuální a estetické hodnoty krajiny a její vzhled, čímž se zaměřuje na konkrétní krajinný ráz, ale neřeší komplexní ekologické nebo krajinné problémy.
- Širší a komplexnější zaměření:
Máme územní plán, k čemu potřebujeme i ÚSK? Jaké jsou výhody ÚSK oproti územnímu plánu?
Rozdíl mezi územní studií krajiny (ÚSK) a územním plánem (ÚP) je především v jejich účelu, rozsahu a právní závaznosti.
Hlavními výhodami ÚSK oproti územnímu plánu jsou:
Širší pohled na krajinu: ÚSK se zaměřuje na krajinný rámec a hodnoty širšího území, nejen na jednotlivé pozemky, jak je tomu u ÚP. Poskytuje komplexní přehled o ekologické stabilitě, krajinném rázu a přírodních hodnotách, které mohou být v územním plánu opomíjeny.
Adaptace na změny klimatu: ÚSK je specificky zaměřena na adaptaci krajiny na změny klimatu (např. povodně, sucho, přívalové srážky), což není běžně součástí ÚP. ÚSK navrhuje konkrétní opatření pro ochranu krajiny a zajištění její ekologické stability, což je kladeno ve větší míře než v ÚP.
Komplexní analýza krajinných hodnot: ÚSK provádí podrobnou analýzu krajinných hodnot, jako je krajinný ráz, biodiverzita, ekologická stabilita, vodní režim a ochrana přírody. Územní plán se naopak soustředí především na regulaci výstavby a využívání konkrétních ploch.
Podklad pro ÚP, nikoliv konkurenční dokument: ÚSK slouží jako podklad pro tvorbu a úpravy územních plánů (ÚP). Umožňuje tak širší a kvalitnější plánování krajiny, které může být následně zapracováno do ÚP. ÚP samotný se zaměřuje na konkrétní regulace využívání pozemků, zatímco ÚSK dává širší rámec pro rozvoj.
Ochrana krajinného rázu: ÚSK se konkrétně zaměřuje na ochranu krajinného rázu a přírodních hodnot, což může být v ÚP pouze okrajově řešeno. ÚSK identifikuje a navrhuje ochranu cenných krajinných prvků, které jsou pro dlouhodobou udržitelnost území klíčové.
Koordinace více záměrů: ÚSK usnadňuje koordinaci různých záměrů v krajině, jako jsou zemědělství, lesnictví, ochrana přírody, infrastruktura a rekreace. ÚP se soustředí více na konkrétní výstavbu a úpravy území, což nemusí vždy zohlednit širší krajinné souvislosti.
Propojení s ochrannými režimy: ÚSK může pomoci s definováním ochranných režimů pro ekologické oblasti, vodní toky, přírodní rezervace a další cenné krajinné prvky, které nemusí být výslovně řešeny v ÚP.
Doporučující charakter: ÚSK je koncepční a doporučující dokument, který navrhuje opatření pro ochranu krajiny, rozvoj ekologické stability nebo adaptaci na změnu klimatu. Na rozdíl od ÚP, který stanoví závazná pravidla pro výstavbu a využívání konkrétních pozemků, ÚSK poskytuje flexibilní rámec pro koordinaci a ochranu krajiny bez právní závaznosti.